20090220
In de rij
UTRECHT - In de moskee Omar Al Farouk aan de Winterboeidreef bij station Overvecht opent de gemeente Utrecht volgende week vrijdag twee informatieloketten: een voor mannen en een voor vrouwen.
De gemeente Amsterdam heeft in een paar moskeeën wel een digitale informatiezuil staan. De twee Utrechtse loketten zijn bemand.
Het project is een proef en maakt deel uit van de plannen om Vogelaarwijk Overvecht er weer bovenop te helpen. Als het aanslaat, komen er ook gemeentelijke loketten in moskeeën in de andere Utrechtse achterstandswijken. Het initiatief krijgt daarna wellicht landelijke navolging.
knattergak
De boekpresentatie was ook een weerzien met GeenStijl. Verslaggever Rutger Castricum, die het ontluisterende filmpje van de zwijgende Vogelaar maakte, dook nu weer op met zijn roze microfoon. Deze keer leek hij nerveuzer dan de oud-minister. Zij achteraf: "Ik gaf hem toch keurig antwoord. Ik heb wel wát geleerd."
Zowel het CBS als het UWV Werkbedrijf presenteerde oplopende werkloosheidscijfers over januari. Net als vorige maand. Niet echt een verrassing. Maar opvallend is wel, dat de jongeren een belangrijk deel van de stijging voor hun rekening nemen.
Sterker nog: de werkloosheid loopt alléén maar op onder jongeren en mannen van middelbare leeftijd (25-44 jaar), zegt het CBS. ,,Onder 45-plussers nam de werkloosheid zelfs af,'' weet CBS-econoom Michiel Vergeer.
groen
Drechtwerk was onderaannemer en stopte in januari met haar werkzaamheden in Zoetermeer. Het mogelijke gesjoemel met de boekhouding was niet de reden dat Drechtwerk moesten stoppen met het onderhoud van het openbaar groen. „De afspraak was dat ze drie jaar voor ons zouden werken,’’ legt een woordvoerder van de gemeente uit. „En dat hebben ze gedaan.’’
Volgens ingewijden was de opdracht vanaf dag één een miskleun en leed Drechtwerk direct grote verliezen. Door de toenmalige leiding zou verkeerd zijn ingeschat hoeveel rompslomp het is om dagelijkse vijftig eigen werknemers met een WSW-indicatie (Wet Sociale Werkvoorziening) per bus naar Zoetermeer te brengen.
Door de reistijd gingen vele arbeidsuren verloren. Bij Drechtwerk stapten ze op de bus, om vervolgens richting Zoetermeer te rijden. Alle uren die opgingen aan de reistijd, hadden ingezet kunnen worden voor het onderhoud.
Daarom zouden al snel ook veel uitzendkrachten, met een buitenlandse nationaliteit, zijn ingeschakeld. De laatste maanden van het onderhoud in Zoetermeer zouden er twaalf uitzendkrachten, onder wie veel Polen, werken.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten