20101101

Veel lof

voor en na.
[red:quote schrijversblok
Ik schreef al eerder.
Na Darwin werd de mens gedegradeerd tot een
slimme aap en de laatste decennia worden slimme apen neergezet
als domme mensen.

Wel, ik volg niet alles hier.
Maar de term 'gedegradeerd' suggereert
dat het je niet zo bevalt om tot de apen gerekend te worden.
Ruim voor Darwin deed Linnaeus dat trouwens al.
Vooral bij dat laatste zet ik grote vraagtekens,
hoe boeiend en verrassend sommige resultaten zijn. Voor mij
blijft de mens als soort uniek omdat ze over een taalvermogen beschikt
die dieren niet hebben.

Dat er nog geen andere dieren door de mens zijn betrapt op zo'n taal
zegt natuurlijk niet alles.
Dieren verschillen in heel veel dingen.
De variatie is enorm.
Dat wij als soort ergens uniek in zijn, maakt
ons dan ook tot een van de vele.

Vind ik ook.
Ik noem echolocatie:
sommige vleermuizen,walwissen en dolfijnen.

Maar jassen, vuur, vuistbijlen enz., tot en met de Large Hadron
Collider, hebben we natuurlijk net zo goed te danken aan onze handen
en het feit dat we die vrij hebben. En andere puur lichamelijke
eigenschappen. Want hoe slim een walvis ook is, of hoe complex
zijn taal, hij zal nooit vuurtje stoken, met pijl en boog jagen, of in
een dikke jas onder het poolijs zwemmen.
Juist.
Laat staan op twee benen gaan lopen.
Zoals de Engelsen zeggen: When pigs fly...
Volgens Bartje:
Consensus wordt doorgaans zwaar overgewaardeerd. unquote ]
Ik vind Brussels lof erg lekker.
Ja sommigen kunnen daarbij uit hun slof schieten.
Niet iedereen die een goed boek heeft geschreven behoort tot de slimme apen.
Onder het genot,van een ietwat melig liedje op de radio,ga ik een kopje koffie drinken.Radio-snotalgia staat deze week aan de top met de top duizend.
Mijn kleindochter heeft vandaag haar eerste stapjes gezet op een lange weg naar knappe aap.Haar eerste gedachte?"Keurslijf"Wie zal ooit de Keizer van de "literatuur" worden.Of blijft die titel vergeven.
Junge
Vergeven: de macht om je leven terug te pakken.

Geen opmerkingen: